Schrijven voor het web (content)
Schrijven voor het web
Wanneer mensen op een website komen en ze zien een grote lap tekst kun je jezelf de volgende vraag stellen: Gaan de mensen deze tekst lezen? In de meeste gevallen is het antwoord dan ook nee. Het lezen vanaf een beeldscherm is minder prettig en gemakkelijker dan wanneer je iets van papier leest. Een bezoeker wil direct informatie en weten of de pagina waarop ze zitten relevant is. Wanneer je dus gaat schrijven voor het web communiceer je anders dan wanneer je offline communiceert.
De tekstopbouw
Wanneer je gaat schrijven voor het web moeten de teksten (content) voor een website moeten kort, scanbaar en eenvoudig te lezen zijn. Het beste is om 6 zinnen te gebruiken per alinea. Als je teksten gaat schrijven voor een website probeer je dan te verplaatsten in de bezoeker. Wat zijn de verwachtingen van de bezoeker? Naar welke informatie is deze bezoeker opzoek? Zorg ervoor dat je de 5 W’s verwerkt in je eerste alinea (wie, wat, waar, wanneer en waarom). Deze informatie is samen met de koptekst de belangrijkste informatie om de bezoeker op de desbetreffende pagina te houden.
Inhoudelijk
Schrijf de teksten beknopt en concreet en gebruik wanneer nodig voorbeelden. Probeer per alinea slechts 1 onderwerp aan te snijden. Let ook op de aanspreekvorm. Welke aanspreek vorm past het beste bij het publiek van jou website. Is het nodig om de bezoeker formeel aan te spreken met u of is een informele tekst juist goed voor jou doelgroep?
Zorg voor actieve zinnen
Als je gaat schrijven voor het web probeer je de teksten in de bedrijvende / actieve vorm te schrijven. Actieve zinnen lezen prettiger dan passieve zinnen. Ook zijn passieve zinnen vaak langer dan noodzakelijk is. Een voorbeeld van een passieve zin: “Met een druk op de knop wordt uw domeinnaam direct geregistreerd“. Nu in actieve vorm: “Druk op de knop en registreer direct”.
Scanbaarheid
Wanneer je bij schrijven voor het web gebruik maakt van (sub)koppen en dik gedrukte worden zorg je ervoor dat de tekst scanbaar wordt voor de bezoeker. Wanneer de (sub)kop de inhoud van een alinea goed omschrijft is de bezoeker snel geneigd om verder te lezen als dit de informatie is waar hij of zij naar op zoek is. Wanneer je een tekst goed scanbaar wilt maken is het handig om gebruik te maken van opsommingen, kernwoorden, links en afbeeldingen.
SEO (Zoekmachine Optimalisatie)
Als je teksten schrijft voor het web is het handig om rekening te houden met enkele SEO factoren. Google hecht steeds meer waarde aan kwalitatieve en unieke content. Zorg er dus altijd voor dat je teksten uniek zijn en niet gekopieerd zijn van andere websites. Google zal je website onderwaarderen wanneer je veel dubbele content hebt. Dit kost je veel bezoekers die je website binnen komen via de organische zoekresultaten van Google. Unieke en kwalitatief goede content is niet het enige waar Google op let. Onderstaand enkele zeer eenvoudige tips om de kwaliteit van een pagina te verbeteren:
- Het hoofdonderwerp begin je met een H1 tag (Gebruik H1 slechts 1x aan het begin).
- Sub onderwerpen geef je een H2 tag.
- Onderzoek op welke zoekwoorden je pagina gevonden moet worden en verwerk deze in je tekst (overdrijf niet en schrijf op een natuurlijke manier).
- Plaats minimaal 1 afbeelding op een pagina en geef hem de ALT tag van je belangrijkste zoekwoord.
- Zorg dat de inhoud niet minder dan 300 woorden bevat.
Webhosting
Dit heeft niet direct met schrijven voor het web te maken maar zorg voor een goede webhosting. Wanneer je teksten, afbeeldingen en alle andere dingen op je website snel geladen zijn dan is dit een pre voor de bezoeker. Wanneer bezoekers lang moeten wachten haken zij al snel af.
Reacties zijn gesloten