Google Panda Update

Wat is en doet de Google Panda update?

Er wordt vaak gesproken over de Google Panda update maar eigenlijk is het geen update. Simpel gezegd is het een uitbreiding van Google’s ranking algoritme. Met deze uitbreidingen wil Google de zoekresultaten verbeteren en alleen websites tonen van hoge kwaliteit. Google Panda kijkt naar de kwaliteit van je pagina’s en aan de hand van deze kwaliteit geeft hij de gehele website een beoordeling. Je leest het goed… De complete website!

Een Google Panda update treft je hele website

Heeft je website veel lage kwaliteit pagina’s dan zal de Google Panda update je gehele website “straffen”. Met “straffen” bedoelen wij dat je website zal zakken in de zoekresultaten. Pagina’s van hoge kwaliteit kunnen echter nog steeds topposities claimen maar de kans is aanwezig dat ook deze pagina’s een daling zullen ondervinden in de Google zoekresultaten.

Hoe bepaalt Google de kwaliteit van pagina’s?

Veel webdevelopers vragen zichzelf af hoe Google nu precies de kwaliteit van pagina’s / websites bepaalt. Hoe Google het precies beoordeelt zullen wij nooit weten maar Google heeft wel enkele richtlijnen opgesteld en het is zeker geen verkeerd idee om hier naar te kijken. Google heeft deze richtlijnen geformuleerd in vragen. Lees deze vragen en probeer eens eerlijk antwoord te geven op deze vragen m.b.t. je eigen website.

  • Is de informatie in dit artikel betrouwbaar?
  • Is de tekst geschreven door iemand die er verstand van heeft (een expert), of is het een oppervlakkige tekst?
  • Bevat de websites / blog overlappende of dubbele content?
  • Zijn er veel artikelen m.b.t. hetzelfde onderwerp alleen met andere zoekwoorden?
  • Vertrouw je deze website zo goed dat je bankgegevens durft achter te laten?
  • Zijn er veel spel- en schrijffouten op de website te vinden?
  • Wordt er gekeken naar de interesse van de lezers of is worden artikelen alleen maar geschreven omdat ze misschien wel veel bezoekers kunnen trekken via Google?
  • Staan er unieke artikelen op deze website met eigen onderzoeken?
  • Is deze website beter en waardevoller dan de andere pagina’s / websites in de zoekresultaten?
  • Worden de pagina’s / artikelen regelmatig bijgewerkt?
  • Worden er van een onderwerp meerdere kanten omschreven?
  • Kun je zien of er moeite en tijd in de pagina of het artikel is gestoken? (Is het slordig geschreven?)
  • Heeft de website een betrouwbare naam?
  • Wordt het onderwerp in het artikel uitvoerig behandeld of blijft het oppervlakkig?
  • Bevatten de teksten nieuwe weetjes of is het allemaal vanzelfsprekend?
  • Is de pagina zo interessant dat je hem met familie of vrienden zou willen delen?
  • Staan er overdreven veel advertenties op de pagina die bezoekers afleiden?
  • Is het artikel zo goed geschreven dat het ook in een boek of tijdschrift kan staan?
  • Hebben de artikelen weinig toegevoegde waarde en zijn ze kort?
  • Is er zorg besteed aan het maken van de pagina of is het eigenlijk maar een puinhoop?
  • Zouden eventuele bezoekers kunnen klagen over deze site/ pagina?

Als je al de punten daadwerkelijk gelezen hebt dan denk je vast ‘Ja dooeei!!!”. Dit is volkomen logisch en het zijn ook maar richtlijnen. Een artikel of pagina is nooit perfect en dit kan ook niet. Maar mocht je website getroffen zijn door de Google Panda Update dan staan er vast wel enkele vragen tussen die je negatief beantwoord. Zorg er in ieder geval voor dat je de meeste vragen positief kunt beantwoorden en wellicht herstel je van de Google Panda Update.

Er zijn nog enkele andere factoren waar je rekening mee dient te houden als je kijkt naar Google Panda. Dit heeft minder te maken met de tekst van je artikel of pagina maar dit gaat puur om het totaal plaatje van je website.

Hoe herstel ik van de Google Panda Update?

Als je alles wat je leest op het internet samenvat kun je wel een lijst genereren met websites die geraakt worden door Google Panda. Dit zijn websites:

  • met lage kwaliteit content.
  • die werken als een “content farm” (Te veel teksten en niks unieks).
  • met pagina’s in de index van Google die geen toegevoegde waarde meer hebben.
  • met een onjuiste SEO structuur.
  • die dubbele content bevatten.
  • met te veel advertenties.
  • die teksten bevatten met zeer slecht grammatica.
  • met een hoge server response tijd en trage navigatie (zorg dus voor een goede hosting provider).
  • die over optimaliseren op SEO gebied (bv. keyword stuffing).

De stappen die kunnen helpen bij het herstellen van Google Panda.

Verwijder pagina’s die niet van toegevoegde waarde zijn voor Google

Allereerst is het handig om te kijken welke pagina’s van je website Google in zijn index heeft. Dit doe je door de volgende zoekterm in te geven bij Google:

site:host-reviews.nl

De resultaten zijn als volgt:

Google Panda update onnodige urls

Host-reviews.nl vervang je natuurlijk door de URL van je eigen website. Je krijgt nu alle pagina’s te zien van je website die Google in zijn index heeft opgenomen. Loop deze lijst helemaal door om te kijken of er pagina’s bij zitten die totaal niet van toegevoegde waarde zijn.

Pagina’s die geen toegevoegde waarde hebben voor Google zijn bijvoorbeeld “category”, “tag” en “author” pagina’s. Heb je bijvoorbeeld 10 pagina’s met 4 tags dan heb je al snel 10 * 4 = 40 tag pagina’s. Deze pagina’s zijn totaal overbodig en kunnen een “NoIndex” krijgen. Zo worden deze pagina’s niet opgenomen in de index van Google.

Hoe zorg ik ervoor dat deze pagina’s niet worden opgenomen in de index van Google?
Met de WordPress SEO plugin van Yoast kun je dit eenvoudig instellen.

Installeer de plugin en neem de instellingen over uit de onderstaande afbeeldingen.

Noindex category tag notatie

Noindex archieven en auteur

Op deze manier indexeert Google je Tag, Categorie, Notatie, Auteur archieven en Datum archieven niet. Dit zijn een hoop overbodige pagina’s minder.

Verwijder of verbeter pagina’s met lage kwaliteit content

Iedereen heeft wel eens een pagina aangemaakt of bericht geschreven met iets wat mindere content dan normaal. Dit kan verschillende oorzaken hebben maar Google houdt niet van dit soort pagina’s. Pagina’s die niet bijgewerkt worden of weinig en lage kwaliteit content bevatten zijn slecht voor je algemene positie. Het zal vaak gaan over pagina’s die je even snel hebt aangemaakt of hele oude berichten.

Zoek deze pagina’s en stel jezelf de volgende vragen:

  • Is deze informatie nog relevant (up-to-date) voor bezoekers?
  • Is de content met zorg geschreven (kwaliteit)?
  • Is het betrouwbare informatie?

Als je op 1 van deze vragen het antwoord “Nee” kunt geven dan moet er actie ondernomen worden. Je hebt twee opties:

  • Verbeter de kwaliteit van de pagina. (Meer dan 300 woorden, goede grammatica en zinsbouw en up-to-date informatie).
  • Verwijder de pagina uit de index van Google. (De pagina hoeft niet perse van je website te worden verwijderd).

Meer informatie over lage kwaliteit content (thin content) kun je bekijken in de video van Matt Cutts:

Hoe verwijder ik de pagina uit de index van Google?

Een pagina uit de index van Google verwijderen is niet erg moeilijk maar je moet er natuurlijk ook voor zorgen dat hij na het verwijderen niet meer opgenomen wordt. Dit kun je ook doen met de WordPress SEO plugin van Yoast.

Als je een pagina of bericht gaat bewerken dan scrol je naar het gedeelte waar je SEO instellingen kan veranderen met Yoast. Vervolgens ga je naar het tabblad “Geavanceerd” en doe je het volgende:

Noindex Follow Pagina Yoast

Selecteer “Noindex” om er voor te zorgen dat specifiek deze pagina niet meer wordt opgenomen in de index van Google.

Vervolgens zorg je er wel voor dat “Follow” aangevinkt blijft.

Pagina’s verwijderen via Google webmastertools

Als je nog geen account hebt bij Google Webmaster Tools dan raden wij je aan dit eerst te doen. Heb je al wel een account dan kun je verder met het verwijderen van pagina’s uit de index van Google.

Als je inlogt bij je Google Webmaster Tools ga je naar de pagina “URL’s verwijderen”.

URL verwijderen Google Webmaster Tools

Vervolgens geef je de URL van de pagina in die je wilt verwijderen uit de index van Google. Als je dit gedaan hebt dan klik je op “doorgaan” en het verzoek is ingediend. Het kan enige tijd duren voordat de pagina ook werkelijk is verwijderd uit de index van Google.

Zorg dat je de Basis SEO technieken onder de knie hebt

SEO (Zoekmachine optimalisatie) is een vak apart maar iedereen kan met de basis al een heel eind komen. Zorg dat je de basis technieken onder de knie hebt. Als je meer wilt weten over de basis SEO technieken dan is ons artikel over SEO tips misschien interessant om te lezen.

Maak gebruik van Social Media op je website

Maak gebruik van social media platformen als Google+, Twitter en Facebook op je website. Het delen van informatie en pagina’s op deze sociale platformen komt je ranking in Google ten goede.

Zorg voor goede kwaliteit externe links

Als je linkt naar externe websites of artikelen zorg er dan voor dat dit kwaliteit websites zijn. Men zegt wel eens dat linken naar te veel externe sites slecht is voor je ranking. Dit is onzin maar zorg er wel voor dat je links verwijzen naar kwaliteit websites anders kan het wel eens tegen je gaan werken.

Affiliate links en advertenties

Met affiliate links en advertenties kun je met je website wat extra geld verdienen. Echter heeft dit ook nadelen voor je posities binnen Google als je dit overdrijft. Te veel advertenties keurt Google af en dit zal nadelige gevolgen hebben voor je ranking. Beperk dit dus tot maximaal 2 advertenties op een pagina. Affiliate links zijn ook nadelig voor je posities binnen de zoekresultaten van Google. Als je gebruik maakt van affiliate links zorg er dan altijd voor dat ze “Nofollow” zijn. Een affiliate link ziet er dan als volgt uit:

<a href="http://www.jouwaffiliatelink.nl" rel="nofollow">Affiliate link</a>

Ben jij getroffen door de Google Panda Update? Deel je ervaringen hier en wellicht kunnen wij je helpen.