Webshop starten, waar let je op

Het starten van een webshop gaat niet vanzelf. Er zijn een aantal punten waar je op dient te letten. Om te beginnen dien je goed te weten wat je wil verkopen. Richt je je op een sterk concurrerende markt of kies je juist een markt waar nog niet zoveel mee wordt gedaan? Alvast een aspect om goed over na te denken, maar er zijn ook regels vanuit de wet waar je rekening mee moet houden

Webshop en BTW regels

De regels rondom de telecommunicatie, omroep- en elektronische diensten zijn vanaf 2015 veranderd. Vanaf nu geldt dat de btw wordt belast in het land waar de klant woont of is gevestigd. Dat wil dus zeggen dat voor een Duitse klant 19% berekend moet worden en voor een Franse klant bijvoorbeeld 20%. Voor een webwinkel kunnen de regels best lastig zijn. Alle producten moeten namelijk een totaalprijs hebben inclusief de BTW. Bij de aankoop moet dus duidelijk aan worden gegeven waar de klant vandaan komt.

Domeinextensie

Webwinkels kunnen zich opnieuw positioneren op de markt door de domeinextensie .shop. Domeinnamen die eindigen op .com of .nl zijn vaak al bezet. Er zijn veel verschillende extensies waar je dan aan kunt denken zoals .sale of .gifts of .store. De gebruikers weten dan meteen waar dat ze naar op zoek zijn en met wie zij te maken hebben/wat ze hier kunnen vinden. Een domeinnaam wordt erg belangrijk voor de zoekmachines. Met een goede naam kun je je onderscheiden van de concurrentie.

Webshopnaam

Heb je al nagedacht over de naam van je webshop? De naam is van groot belang. Je mag geen naam gebruiken die al in gebruik is bij de concurrent. Bij de naam is ook van belang er op te letten dat hij voor de consument herkenbaar is, goed onthouden kan worden en goed vindbaar is. SEO is daarom bij een webshop van groot belang. Zorg dat je de webshop een goede naam geeft, geef een duidelijke omschrijving en geef de klant de informatie die nodig is. Misschien willen klanten wel weten waar je naam vandaan komt, een korte introductie zou dan gepast zijn.
Webshop starten

Verdiep je in de klanten…

Als je weet wat de klanten willen, kun je je webshop daar op aanpassen. Je wil namelijk zoveel mogelijk klanten binnenhalen en houden. Vraag je af waar je klanten naar op zoek zijn, hoe zij op je site terecht komen, wat de wensen zijn, welke informatie ze graag willen over een product, etc. Hierdoor kun je aansluiten bij de wensen van de klanten en hen beter van dienst zijn.

Meest gestelde vragen bij een webshop

Een webshop kan een pagina bevatten met de meest gestelde vragen. Consumenten kunnen daar een kijkje nemen en een antwoord vinden op vragen als:

  • Wanneer worden producten verzonden?
  • Wat zijn de verzendkosten?
  • Wat moet ik doen als ik niet tevreden ben met een product?
  • Hoe kan ik een product retour sturen?

Neem de tijd om je webshop goed in te delen en bereid een goed concept voor, dat is het betere werk!