Een goede domeinnaam kiezen: drie do’s en don’ts
Een hoogwaardige website heeft altijd een goede domeinnaam nodig. Heeft je website geen goede domeinnaam, dan ziet je site er meteen minder professioneel uit en kan het zelfs voorkomen dat je minder goed vindbaar bent met jouw site in de zoekresultaten van Google. Wil jij een goede domeinnaam kiezen voor je website, maar weet je niet zo goed wat een domeinnaam goed of slecht maakt? Lees dit artikel dan goed door, want op deze pagina worden de drie do’s en drie don’ts van domeinnaam kiezen beschreven. Door rekening te houden met deze do’s en don’ts bij het registreren van jouw domeinnaam, weet je zeker dat je een goede domeinnaam kiest voor jouw site.
Een goede domeinnaam kiezen: drie do’s
Er zijn meerdere dingen die de kwaliteit van jouw domeinnaam bepalen. Wil je een goede domeinnaam kiezen voor jouw website, dan houd je in ieder geval rekening met deze belangrijke do’s.
Do #1: kies een eenvoudige domeinnaam
Een domeinnaam moet gemakkelijk te onthouden zijn. Kies je een eenvoudige domeinnaam, dan is de kans groter dat je doelgroep jouw domeinnaam onthoudt en zonder enige hulp in kan typen. Zo krijg je meer bezoekers op je website en haal je mogelijk meer omzet binnen.
Do #2: kies een korte domeinnaam
Met een lange bedrijfsnaam is het misschien wat lastiger, maar het is beter een korte domeinnaam te registreren. Is de naam van je bedrijf wat langer, dan registreer je een zo kort mogelijke domeinnaam door verder niets in de url te zetten. Alleen de naam van je bedrijf wordt de domeinnaam, zodat de url van je website niet te lang wordt.
Do #3: kies een logische domeinnaam
De domeinnaam van je website is gemakkelijker te onthouden als de domeinnaam logisch is. Kies de naam van je bedrijf als domeinnaam, neem een logische extensie en zet niet te veel poespas in de domeinnaam. Wil je een beschrijvende domeinnaam (zoals loodgieter-amsterdam.nl), dan neem je een korte domeinnaam die je vak beschrijft en bovendien duidelijk laat zien waar je werkzaam bent met jouw bedrijf.
Een goede domeinnaam kiezen: drie don’ts
Een goede domeinnaam wordt niet alleen geregistreerd door bepaalde dingen juist wel te doen bij het kiezen van de url, maar ook door bepaalde dingen te laten. De drie belangrijkste don’ts voor het registreren van een goede domeinnaam, worden hieronder beschreven.
Don’t #1: een domeinnaam kiezen met veel leestekens
Soms is een domeinnaam al bezet. Om toch een vergelijkbare domeinnaam te kunnen registreren, kiezen veel ondernemers er in dit geval voor om een paar leestekens aan de url toe te voegen. Dit werkt op zich prima, maar overdrijf het toevoegen van leestekens zeker niet. Hoe meer streepjes en punten je in de domeinnaam zet, hoe lastiger het is voor je doelgroep om de url te onthouden.
Don’t #2: een domeinnaam met fout registreren
Heb je een domeinnaam eenmaal geregistreerd, dan kun je de url niet meer veranderen. Check altijd goed of de domeinnaam echt goed geschreven is, zodat je niet nog een extra domeinnaam moet registreren door een spelfout in de eerste domeinnaam.
Don’t #3: een domeinnaam jatten
Sommige bedrijven hebben zulke goede domeinnamen, dat andere bedrijven deze domeinnamen het liefst helemaal over willen nemen. Omdat dit niet kan, registreren ze een domeinnaam die voor 99 procent overeen komt met de domeinnaam van de concurrent. Lekker gemakkelijk, maar niet echt slim. Dit zorgt namelijk niet alleen voor onduidelijkheid bij je doelgroep, maar vergroot ook het risico dat de doelgroep bij het verkeerd typen van de domeinnaam bij je grootste concurrent terecht komt. Wees liever origineel en kies een eigen domeinnaam, zodat jouw business goed gescheiden blijft van de business van je concurrent.
Reacties zijn gesloten