Magento SEO – Deel 2
In deel 1 van Magento SEO hebben we de basis elementen behandelt die belangrijk zijn voor de zoekmachine optimalisatie voor je Magento webshop. In deel 2 gaan we nog een stapje verder om jou webshop te optimaliseren voor Google en andere zoekmachines.
Magento SEO – Optimaliseer je template
Magento komt standaard met skins als “Default Theme”, “Blue Skin” en “Modern Theme”. Deze zijn echter niet heel erg SEO vriendelijk en om het je wat gemakkelijker te maken heeft Yoast speciaal een “Blank Magento SEO Theme” ontwikkeld. Dit thema is gebaseerd op het “Magento Blank Theme” maar dan inclusief alle dingen die we hieronder gaan toelichten.
Magento SEO – Headings
Bij Magento is het logo standaard een <h1>, dat mag alleen op de voorpagina en op alle andere pagina’s zou het niet meer dan een <h3> moeten zijn. Het belangrijkste is echter om je titel in een <h1> te krijgen. Bij een categorie moet de categorie naam in een <h1> en bij een product moet de productnaam in een <h1>.
Overmatig gebruik maken van headings is niet goed voor je SEO. Daarom raden wij je aan om de headings in je sidebar weg te laten tenzij je ze relevant kan maken aan je webshop (met gebruik van belangrijke keywords). Het is onzin om teksten in een <h4> te zetten wanneer deze geen relevante keywords bevatten die belangrijk zijn voor je webshop. Je kunt deze <h4> tags in de <div class=”head”> beter veranderen in een <strong> tag.
Nu is het tijd om je content te optimaliseren. Wij raden je aan om op de categorie pagina’s de product titels in een <h3> tag te zetten en de categorie naam in een <h1> tag. Op de product pagina’s is het raadzaam om de productnamen in een <h1> tag te zetten.
Magento SEO – Zorg voor een schone code
Het is verstandig om al het Javascript en CSS binnen je template te verhuizen naar externe Javascript en CSS bestanden. Zo blijft je template netjes en het komt je Magento SEO ten goede. Gebruikers kunnen deze externe Javascript en CSS bestanden eenvoudig opslaan in hun cache bij het laden van de eerste pagina. Dit komt de snelheid ten goede en zo dus ook de SEO van je Magento webshop.
Magento SEO – Zorg voor een snelle webshop
De snelheid van je webshop er een zeer belangrijke factor voor een zoekmachine. Het aantal pagina’s dat een zoekmachine langs gaat is erg afhankelijk van de snelheid van je webshop.
Om de snelheid van je webshop te verbeteren kun je twee dingen doen:
- Zet caching aan. Dit kan je doen door naar System -> Cache Management te gaan. Zie onderstaande afbeelding.
- Zorg voor een goede hosting provider en server config. Met behulp van MySQL (link) en PHP opcode (link) cache kun je de snelheid van je Magento webshop sterk verbeteren.
Het is ook verstandig om te kijken naar de hoeveelheid externe bestanden. Voor elk extern bestand moet de browser van de bezoeker een nieuwe connectie maken met de webserver. Om de snelheid van je webshop te behouden is verstandig om verschillende externe bestanden te combineren tot één bestand. Magento doet dit standaard bij bijna alle Javascript bestanden.
Magento doet dit echter niet bij externe CSS bestanden. De standaard template van Magento heeft bijvoorbeeld 6 verschillende CSS bestanden. Deze kun je combineren tot 1 CSS bestand behalve print.css of je kunt gebruik maken van de “Fooman Speedster Module“. Deze module combineert niet alleen al je Javascript en CSS bestanden maar verkleint en cached deze ook. (Let er wel op dat je deze plugin alleen kunt gebruiken wanneer je mod_rewrite aan hebt staan en je server .htaccess bestanden ondersteunt).
Magento SEO – Magento Hosting
Heb je nog geen Magento webshop en je leest dit artikel uit voorbereiding? Kijk dan eens op onze pagina waar wij Magento Hosting Providers vergelijken! Hier worden enkele grote en betrouwbare hosting partijen met elkaar vergeleken.
Dit was deel 2 van Magento SEO. Wilt u meer tips voor uw Magento SEO? Lees dan nu “Magento SEO Deel 3“.
Reacties zijn gesloten