Een SEO checklist: nuttig of overbodig?

Het opzetten van een nieuwe website begint bij het vergelijken van webhostingpakketten, het installeren van een content management systeem en het toevoegen van interessante content. Zodra de website staat, wil je zo snel mogelijk je eerste bezoekers ontvangen! Er zijn verschillende manieren om bezoekers naar je website te trekken. Denk bijvoorbeeld aan Search Engine Advertising (SEA), wat voornamelijk gericht is op de korte termijn. Om ook op de langere termijn te presteren, kan het gebruik van Search Engine Optimization (SEO) aan te raden zijn. Op internet vind je binnen een paar klikken een heuse SEO checklist, die je langs de tips en tricks van SEO moet helpen. Is zo’n SEO checklist nuttig, of kun je deze beter laten voor wat het is? In dit artikel lees je er meer over!

Inhoud van de gemiddelde SEO checklist

Bij het openen van een SEO checklist kom je vaak veelal dezelfde tips en hints tegen. Denk bijvoorbeeld aan het nut van linkbuilding, de noodzaak van inhoudelijk sterke content en het gebruik van SEO tools. Voor WordPress is Yoast de meest bekende tool, die per pagina aangeeft of er wat moet worden aangepast aan de content. In feite biedt deze plug-in haar eigen SEO checklist. De plug-in vertelt je precies op welke punten een pagina kan worden verbeterd, om deze beter te laten scoren in de zoekmachines. Het verwerken van deze punten zal er logischerwijs niet direct voor zorgen, dat je bovenaan de zoekresultaten komt te staan.

Technische termen in een SEO checklist

Een nadeel aan het gebruik van een SEO checklist door beginnende websitehouders, is dat zij technische termen vaak niet direct zullen begrijpen. Wat is het verschil tussen do-follow en no-follow linkbuilding? Kies je voor white hat linkbuilding, of klinkt black hat linkbuilding je goed in de oren? Enzovoorts. Daar komen nog termen als meta-descriptions, meta-titles en headers bij. Het is wellicht wat overweldigend en kost tijd om de betekenis van dergelijke termen te achterhalen. Gelukkig is ook over deze individuele termen veel informatie te vinden op internet.

Iedere website vergt een andere aanpak

In de basis lijken websites sterk op elkaar. Je bent een van de duizenden gebruikers van WordPress, Joomla of bijvoorbeeld Magento. Toch zal de SEO-strategie van ieder van deze websites net iets anders zijn. Je wilt je immers onderscheiden van andere websites in de zoekresultaten. Het volgen van een SEO checklist en het opdoen van kennis over technische termen kan je helpen om de basis van een SEO-strategie op orde te krijgen. Om echt goed te kunnen scoren in de zoekresultaten, zal je verder moeten kijken dan naar de SEO checklist alleen.

Hierbij hangt het van de concurrentie op je belangrijkste zoekwoorden af, hoeveel tijd dit je zal kosten. Op de meest generieke zoekwoorden is de concurrentie het grootst en zal hulp van een marketingbureau wenselijk zijn. Kijk je naar minder generieke termen, dan kun je vaak zelf een heel eind komen. Zoek naar websites die een link naar de jouwe willen opnemen, kijk naar mogelijkheden om je website sneller te laten laden dan die van concurrenten, enzovoorts.

SEO vergt veel geduld en discipline

Een andere reden die maakt dat een SEO checklist voornamelijk geschikt is voor het op orde krijgen van de basis van je SEO-strategie, is het feit dat SEO gericht is op de lange termijn. Je hebt veel geduld en discipline nodig om beter te scoren in de zoekresultaten. Het afgaan van de gemiddelde SEO checklist lukt meestal in een paar dagen. Denk echter niet, dat je website nu klaar is om goed te ranken. Het is essentieel, dat je content toe blijft voegen, dat je zoekt naar interessante websites om een link op te plaatsen, enzovoorts.

Eens in de zoveel tijd past Google haar algoritmes aan, waardoor websites op een andere wijze worden ingedeeld. Dit betekent dat je opnieuw naar je SEO-strategie moet kijken, om te beoordelen of je hier mogelijk aanpassingen in moet doorvoeren.

Conclusie: gebruik een SEO checklist voor de basis

Kortom, we kunnen concluderen dat het gebruik van een SEO checklist nuttig kan zijn. Het laat je kennismaken met belangrijke termen en het helpt je om de basis van je SEO op orde te krijgen. Na het volgen van de SEO checklist dien je echter aanpassingen aan je website te blijven maken om op langere termijn hoger in de zoekresultaten te verschijnen.