Hoeveel kost verkopen op Amazon precies?

Amazon is zonder enige twijfel ’s werelds grootste en bekendste webwinkel. Door de jaren heen is de invloed van Amazon binnen het landschap van de e-commerce ook alleen maar verder toegenomen. Dit is in het bijzonder het gevolg van het feit dat er ook aan externe verkopers de mogelijkheid wordt aangeboden om te handelen via Amazon. Met andere woorden, het is ook voor jou mogelijk om jouw producten via Amazon aan te bieden. Dat klinkt natuurlijk helemaal geweldig, alleen spreekt het voor zich dat Amazon hier wel bepaalde kosten voor in rekening brengt. Ga jij ook verkopen op Amazon, maar wil je in eerste instantie graag te weten komen met welke kosten je geconfronteerd kan worden? In dat geval is het altijd de moeite waard om stil te blijven staan bij de hieronder terug te vinden informatie.

             Maandelijkse abonnementskosten

In eerste instantie is het zo dat iedereen die wil verkopen op Amazon een bepaalde maandelijkse abonnementskost dient te betalen. Deze kost is vastgesteld en bedraagt op moment van schrijven 39 euro. Dit bedrag wordt maandelijks van je creditcard afgeboekt. Deze kosten zijn zoals reeds aangegeven vastgesteld en dienen louter en alleen om gebruik te kunnen maken van het platform van Amazon. Verkoop je niets? Ook in dat geval zullen deze kosten gewoon van je creditcard worden afgeboekt.

             De platform fees voor verkopen op Amazon

Een tweede kostprijs waar je rekening mee dient te houden bij verkopen op Amazon heeft betrekking tot de zogenaamde platform fees. Het betreft hier een fee welke is gelegen tussen de 10 en 15 procent van de bruto verkoopwaarde van het product dat je via Amazon verkoopt. Het exacte percentage dat in rekening wordt gebracht is afhankelijk van het product dat je verkoopt en vooral van de daaraan verbonden kostprijs. In het geval van een voordelig product zoals bijvoorbeeld een hoesje voor een smartphone ligt deze kost rond de 15 procent. Voor duurdere producten zoals bijvoorbeeld sieraden zal dit percentage al snel dalen naar ongeveer 10 procent. Let op, de platform fees zijn niet vastgesteld en kunnen mede daardoor continue veranderen. Ze worden dan ook sterk beïnvloed door onder meer:

  • De omloopsnelheid;
  • De vraag en de concurrentie;

Wil je graag exact te weten komen hoeveel het precies kost om jouw product aan te kunnen bieden op Amazon? In dat geval is het altijd interessant om gebruik te maken van de FBA calculator. Zo voorkom je dat je voor vervelende verrassingen komt te staan.

             Je producten adverteren op Amazon

Wanneer je gaat beginnen met verkopen op Amazon dien je er rekening mee te houden dat je helemaal onderaan de ladder begint. Het spreekt namelijk voor zich dat jij in het geheel niet de enige externe verkoper bent die zijn of haar producten via Amazon wenst aan te bieden, integendeel. Wanneer je, je eerste artikelen gaat toevoegen zal je dan ook kunnen vaststellen dat deze in de zoekresultaten wellicht slechts ergens op pagina dertig zullen verschijnen. Het spreekt voor zich dat dit het aantal verkopen nu niet bepaald een duwtje in de rug zal geven, wel integendeel. Betekent dit meteen dat jouw commerciële kansen op Amazon zijn gehypothekeerd? Uiteraard niet. Het is namelijk zo dat je er op Amazon voor kan kiezen om gebruik te maken van zogenaamde “sponsored products”.

Als nieuwe partij die gaat verkopen op Amazon begin je met een lage seller-ranking. Om er toch voor te zorgen dat je direct een bepaalde omzet kan draaien via Amazon kan je een bepaald budget voorzien om te investeren in sponsored products. Hoeveel budget je daarvoor precies gaat voorzien is uiteraard geheel aan jou. Dit gezegd zijnde is het wel zo dat je er rekening mee moet houden dat je nog voldoende marge moet overhouden, want anders is verkopen op Amazon uiteraard niet meer echt interessant te noemen. De algemene regel is dat heel wat verkopers ervoor kiezen om zo’n 10 procent van hun omzet via Amazon terug te investeren in sponsored products. Dit lijkt in de praktijk veelal best goed uit te pakken.

             Waarom verkopen op Amazon?

Amazon is niet voor niets één van de meest gerenommeerde en tevens ook meest populaire e-commercebedrijven ter wereld. Wanneer jij een stukje van die bekendheid en populariteit kan benutten om jouw product aan te kunnen bieden aan een grotere doelgroep spreekt het voor zich dat hier een ongelofelijk groot potentieel in schuilt. Het mag dan ook duidelijk zijn, ben jij ook nog op zoek naar een mogelijkheid om extra omzet te draaien met jouw bedrijf? Dan is beginnen met verkopen op Amazon ongetwijfeld de moeite meer dan waard!

 

Ondersteuning nodig bij het verkopen op Amazon.nl? Ask Ranking Masters!