Wat moet ik controleren als mijn website down is?
Websitehouders raken al snel enigszins in paniek wanneer hun website uit de lucht is. Dit is lang niet altijd noodzakelijk! Wist je dat jij soms de enige bent, die je website niet kan bezoeken? Het legen van de cache of het opnieuw opstarten van je computer kan in zo’n geval de uitkomst zijn. Er zijn verschillende tools die je helpen te onderzoeken, wat de oorzaak is van het offline lijken te zijn van je website. In dit artikel lees je hier meer over!
Tip: om de kans op het down zijn van je website tot een minimum te beperken, is het verstandig om altijd voor een betrouwbare webhostingpartij te kiezen. Webhostingpakketten van verschillende aanbieders vergelijken doe je heel eenvoudig via onze website.
Kijk naar je eigen computer en verbinding
Allereerst kan het de moeite waard zijn, om te controleren of andere websites wel werken. Op het moment dat andere websites ook niet te bezoeken zijn, duidt dit op een internetverbinding die offline is. Start de router opnieuw op en bekijk of je de website nu wel kunt bezoeken. Zoals reeds beschreven werd, kan ook het opnieuw opstarten van je computer helpen om het probleem met het bezoeken van je website op te lossen.
Er is een handige online tool, die je vertelt of je website offline is voor iedereen. Google eens op de naam “Down for everyone or just me”. Voer het adres van je website in en laat de tool z’n werk doen. Mocht je internetverbinding niet werken, dan valt de tool logischerwijs ook op een tablet of mobiele telefoon te gebruiken. Vaak neemt dit al veel zorgen weg!
Fout in de plug-ins van je WordPress website
Wanneer de website een wit scherm geeft, betekent dit niet dat deze offline is. De kans is groot dat er een fout zit in de plug-ins van je WordPress website, de extensies van je Joomla-website, enzovoorts. Je kunt deze plug-ins eenvoudig uitschakelen via de database of server van de website. Hernoem de naam van de plug-in via een FTP client, waarvan Filezilla een goed voorbeeld is. Als je alle plug-ins hebt uitgeschakeld zal de website het in veel gevallen weer doen. Kijk niet gek op, als de website anders oogt dan voorheen het geval was. Door de plug-ins opnieuw in te schakelen zal de website z’n oorspronkelijke uitstraling terugkrijgen.
Een te groot verbruik voor je webhostingpakket
Een derde mogelijke oorzaak van het offline zijn van je website, is het overschrijden van de limieten van je webhostingpakket. Mogelijk heb je in de afgelopen tijd veel nieuwe foto’s toegevoegd aan de website, waardoor je pakket niet langer toereikend is. De webhostingpartij zal je website bij het overschrijden van deze limieten op inactief zetten. Je merkt dit aan de boodschap op je scherm bij het bezoeken van je website: “Hosting account suspended”. Door het hostingpakket uit te breiden of foto’s te verwijderen zal deze weer geactiveerd worden.
Tip: vergelijk in zo’n situatie verschillende webhostingpartijen om te zien of het loont om over te stappen naar een andere partij. Mogelijk is webhosting bij een ander goedkoper of sneller!
Je webhostingpartij heeft problemen met haar servers
Tot slot kan het voorkomen dat niet je website voor problemen zorgt, maar de servers van je webhostingpartij. Mogelijk worden de servers aangevallen middels een DDOS-aanval, waardoor deze offline zijn geraakt. Ook kan er sprake zijn van een stroomstoring in het gebouw waar de servers onderhouden worden. Gelukkig hebben veel webhostingpartijen de beschikking over een noodaggregaat, om een dergelijke situatie te voorkomen.
Kortom, er zijn tal van verschillende potentiële oorzaken aan te wijzen voor het offline zijn van je website. Eigenlijk is de website alleen offline op het moment dat je webhostingpartij problemen heeft met haar servers. In alle andere gevallen zal de website al snel weer online zijn, mits je de juiste stappen zet.
Reacties zijn gesloten