Wat moet u weten over Google Adwords?

Eigenlijk mag Google Adwords, tegenwoordig Google Ads, uit geen enkele online marketing campagne ontbreken. Toch zijn er nog verscheidene ondernemers die het niet aandurven met dit programma te werken. Dat is ook niet vreemd, want Adwords staat er bekend om lastig en ingewikkeld te zijn. Doet u dit goed, dan zal het verkeer naar uw website aantrekken, wat dus een hogere conversie ratio oplevert. Het is de moeite waard om met Google Adwords te leren werken. Hier vindt u dan informatie die u tijdens het invullen van uw campagnes goed kunt gebruiken.

De Google Adwords veiling strategie

U vraagt zich misschien af hoe u Google betaalt voor het plaatsen van uw advertentie. In veel gevallen wordt dit gedaan door de Pay Per Click (PPC) methode. U vertelt Google hoeveel u wilt betalen voor elke keer dat er iemand op uw advertentie klikt. Het bedrag dat u biedt wordt dan vervolgens als één van de factoren genomen waarmee Google bepaalt of uw advertentie geplaatst wordt of niet. Eigenlijk worden de advertentieplekken door Google Adwords geveild. Een te hoge PPC en u betaalt te veel en een te lage PPC en uw advertentie wordt niet getoond. Denk hier dus goed over na en houd er ook rekening mee dat Google niet alleen naar uw geboden bedrag kijkt, maar ook naar de relevantie van uw advertentie, naar het succes van uw voorgaande advertenties en naar uw kwaliteitsscore (hierover later meer).

Adverteren in het zoek- of het display netwerk?

U kunt Google Adwords gebruiken om te adverteren in twee netwerken van Google, namelijk het zoeknetwerk en het displaynetwerk.

  • Adverteert u in het zoeknetwerk, dan wordt uw advertentie boven de zoekresultaten geplaatst. De plaatsing wordt getriggerd doordat een internetgebruiker een bepaald zoekwoord intypt. U concurreert met andere adverteerders die hun advertenties op hetzelfde zoekwoord hebben gericht, maar bereikt een publiek dat al naar uw product of dienst op zoek is.
  • Gaat u in het displaynetwerk van Google adverteren, dan komt uw advertentie in de duizenden verschillende websites en apps van Google. U betaalt dan per duizend vertoningen (Pay Per Mille PPM) en u moet dan denken bijvoorbeeld aan een banner in een website of een advertentie bij het openen van een app. U kunt zo bijzonder doelgericht adverteren en ook remarketing toepassen.

De Google Adwords kwaliteitsscore

Als laatste moet u weten dat Google Adwords u een kwaliteitsscore toedient. Deze heeft te maken met de kwaliteit van uw advertenties, de SEO van uw website, de kwaliteit van de landingspagina die u heeft doorgegeven, de relevantie van uw advertentie en uw succes in het verleden. Uw kwaliteitsscore zal dus groeien naarmate uw campagnes beter worden en uw succes in Google Adwords groeit. Een adverteerder met een goede kwaliteitsscore zal eerder gekozen worden dan een adverteerder met het hoogste bod. Het is dus belangrijk dat u vanaf het eerste moment zorgt dat uw kwaliteitsscore hoog is en ook dat deze niet meer zakt. Adverteren in Google Adwords kan daarom bijzonder waardevol zijn, maar doet u dit niet goed, dan is het ook heel frustrerend.